loading...

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

Content extracted from http://kheybarnet.blog.ir/rss/?1738486801

بازدید : 473
جمعه 15 اسفند 1398 زمان : 16:21
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

در بررسی های صورت گرفته در قرآن کریم، می توان به سه دسته از آیات در مورد قوم یهود اشاره کنیم: دسته اول، آیاتی هستند که صرفاً به تاریخ تحول قوم بنی‌اسرائیل پرداخته است و موضع‌گیری خاصی نداشته است. دسته دوم، آیاتی هستند که صفات و ویژگی های مثبت و مطلوب در مورد قوم بنی‌اسرائیل را بیان کرده اند و اما دسته سوم؛ آیات حاوی ویژگی های منفی است.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، کتاب یهود و صهیونیسم از منظر قرآن نوشته « هادی آجیلی» و با ویراستاری ادبی محمدرضا موسوی، در سال 1390 توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد. نویسنده، استاد دانشگاه و از اعضای هیئت علمی‌دانشگاه می‌باشد. آثار و مقالاتی در عرصه روابط بین‌الملل به چاپ رسانده که در زمینه سیاسی است.

هدف از پژوهش

هدف از این پژوهش عبارت است از: 1- استفاده از آموزه های قرآنی درعرصه سیاست 2- شناخت دقیق‌تر و ماهوی صهیونیسم مستند به قران 3- تقویت جریان مطالعات قرآنی با هدف نیل به بهره های عملیاتی 4- پیشنهاد راهکارهای عملی برای سیاست های عملی جمهوری اسلامی‌ایران در مقابل رژیم صهیونیستی.

ازجمله منابعی که نویسنده از آن‌ها استفاده کرده است می توان به بذرهای توطئه اثر حسین ابوترابیان، تفسیر جامع اثر سید ابراهیم بروجردی، سیر تحول قرآن اثر سید محمد مهدی جعفری، تفسیر المیزان، دنیا بازیچه یهود اثر سید محمد شیرازی و... اشاره کرد. این کتاب با لحن فصیح برای دانشجویان و پژوهشگران و حتی افراد عامی‌که مشتاق مطالعه در رابطه با یهود هستند، بسیار مناسب می باشد.

دغدغه اصلی نویسنده برای نوشتن کتاب

نگارنده در این اثر پاسخ به سوالات ذیل را دغدغه اصلی تالیف دانسته است:

سوال اصلی: پدیده صهیونیسم بر اساس ویژگی های منفی قوم یهود در قرآن چگونه تحلیل می شود؟

سوالات فرعی: 1- ویژگی‌های منفی قوم یهود در قرآن چیست؟ 2- ویژگی‌های منفی پدیده صهیونیسم چیست؟ 3- نوع ارتباطات پدیده صهیونیسم و یهود معرفی شده در قرآن چگونه تحلیل و معرفی می شود؟ 4- بر اساس ویژگی های مذکور، سیاست عملی جمهوری اسلامی‌ایران در مقابل صهیونیسم چگونه باید باشد؟

مفروضات حاکم بر این اثر

مفروضات حاکم بر تحقیق عبارتند از: 1- قوم یهود در قرآن کریم با ویژگی های منفی و مثبت معرفی شده اند. 2- صهیونیسم معادل کامل یهود نیست، لذا هم صهیونیسم غیریهودی و هم یهودی غیرصهیونیست داریم. رویکرد مورد نظر در این نوشتار، فهم دیدگاه آیات قرآن سپس بر اساس آن دیدگاه به سراغ فهم و درک واقعیات رفتن، یعنی تطبیق واقعیات با قرآن است. در این کتاب سعی نویسنده بر آن است که با الگوگیری ازنحوه برخورد قرآن کریم با مسئله یهود، بتوان مسئله صهیونیسم را تبیین و تحلیل کرد. این کتاب در شش فصل به سوالات اصلی و فرعی تحقیق پاسخ داده و فرضیات خود را به اثبات رسانیده است.

فصل اول: مقدمه

در این فصل مؤلف به بیان کلیات تحقیق، هدف و دغدغه های خود، بیان سوالات مدنظر، مفروضات و به طورکلی یک نمایه از آنچه که خواننده در پیش رو دارد، بیان می کند.

فصل دوم: ویژگی های منفی قوم یهود در قرآن

در بررسی های صورت گرفته در قرآن کریم، می توان به سه دسته از آیات در مورد قوم یهود اشاره کنیم: دسته اول، آیاتی هستند که صرفا به تاریخ تحول قوم بنی‌اسرائیل پرداخته است و موضع‌گیری خاصی نداشته است. دسته دوم، آیاتی هستند که به صفات و ویژگی های مثبت و مطلوب در مورد قوم بنی‌اسرائیل بیان کرده اند و اما دسته سوم؛ آیات حاوی ویژگی های منفی است. در این فصل به 176 آیه شامل 65 صفت منفی قوم یهود اشاره شده است که این ویژگی ها به چهار دسته عقیدتی، ایمانی (مثل کفر و بی‌ایمانی)، اجتماعی (مثل نژادپرستی، بخل و نفاق)؛ اقتصادی (مثل رباخواری) و سیاسی (مثل خیانت و جاسوسی) تقسیم گردید. که به طور کلی دیدگاه قرآن کریم نسبت به یهود منفی است و این نظر منحصر به یهودیان مدینه و زمان نزول قرآن نیست.

فصل سوم: ویژگی های پدیده صهیونیسم

مکتب صهیونیسم بیشتر صبغه سیاسی دارد و به نوعی تفسیر سیاسی تورات است. این مکتب اساس تشکیل دولت اسرائیل به شمار می آید و یکی از عوامل مهم پیدایش صهیونیسم خوی نژادپرستی یهودیان و نیز غلبه فضای ناسیونالیسم در اروپای قرن نوزدهم بوده است. هدف اصلی این مکتب جمع‌آوری یهودیان از سراسر دنیا و تشکیل دولت و جامعه یهودی است. این دولت که اسرائیل نام دارد، به عنوان نماد فرهنگ و تمدن غرب و تامین‌کننده منافع آن در خاورمیانه به شمار می آید. در این فصل، در مجموع 26 صفت برای صهیونیسم ذکر گردید که همگی مشابه صفات یهود مذکور در قرآن می باشد.

فصل چهارم: ارتباط هویتی میان صهیونیسم و یهود

با توجه به ویژگی های قوم یهود و ویژگی های صهیونیسم و تایید ارتباط هویتی میان این دو پدیده، می توان بیان کرد که برخی از این صفات به صورت مستمر در تمام مقاطع تاریخ یهود دیده شده و برخی از آن‌ها وابسته به فراهم شدن زمینه ظهور و بروز آن‌ها بوده است. از دسته اول صفات عقیدتی و ایمانی به عنوان مثال در مورد استمرار صفت کفر و بی‌ایمانی است که «آبا ابان» صهیونیست اعتراف می کند: هیچ‌وقت عقاید مذهبی خالص و منزه در بین بنی‌اسرائیل وجود نداشته است. بت‌پرستی در میان بنی‌اسرائیل و پرستش خدای بعل معروف و مشهور است.

از دسته دوم صفات (اجتماعی): 1- نژادپرستی 2- رواج فساد در زمین 3- قساوت قلب و جنایت‌کاری از صفات مشترک این دو گروه می‌باشد؛ از دسته سوم صفات (اقتصادی): 1- دنیا پرستی: یهود هدف اساسی خود را دستیابی به زیورهای دنیایی انتخاب کرده و چون مطلوب نهایی او همان دنیاست، جهت رسیدن به آن تمام ارزش های والای انسانی را زیر پا می گذارد و عامل تفرقه و نفاق در میان سایر انسان ها می شود؛ همچنین روحیه مال‌اندوزی صهیونیست ها و ربا خواری و نفع‌پرستی همیشه در طول تاریخ بارزترین خصیصه این قوم بوده که در هر شرایطی آن را حفظ نموده است.

فصل پنجم: اصول سیاست عملی جمهوری اسلامی‌ایران در قبال پدیده صهیونیسم و اسرائیل بر اساس الگوی پیشنهادی قرآن

جمهوری اسلامی‌ایران که بر پایه دین مبین اسلام، رهنمودهای قرآن، احادیث و قانون اساسی به وجود آمده است، دارای اصول و مبانی فکری-عقیدتی خاصی است که هویت آن را نیز شکل می دهد. در این فصل به طور اخص به آنچه که از اندیشه ها و منویات حضرت امام (ره) و... استنباط می گردد و انگیزه های انقلاب اسلامی‌و اهداف جمهوری اسلامی‌را شکل می دهد، می‌پردازد. از جمله این انگیزه ها و اهداف که مرتبط با مسئله صهیونیسم و اسرائیل هستند، می توان به مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی، مبارزه با استکبار جهانی، احیای اسلام ناب محمدی (ص) بیداری و آگاهی مسلمانان در برابر استعمار و استثمار، اشاره کرد.

با توجه به لزوم الگوگیری از سیره نبوی، می توان موضع‌گیری جمهوری اسلامی‌را در برابر اسرائیل بر اساس برخورد پیامبر با یهود «بنی‌قریظه» و یهود «خیبر» استوار کرد، به دلیل آنکه رفتارهایی را که موجب برخورد شدید پیامبر با یهودیان شده بود، اسرائیل در جهان اسلام مرتکب شده و هویت آن‌ها بر اساس نمونه های عینی و بیان قرآن کریم آشکار می باشد و از جمله اصول قرآنی که مرتبط به موضع‌گیری جمهوری اسلامی‌در برابر این دو پدیده، می توان اصل عدم اعتماد، اصل مبارزه و تعارض، اصل احتیاط، اصل عدم مودت و قطع رابطه را نام برد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 8

آمار سایت
  • کل مطالب : 82
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 8
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 892
  • بازدید سال : 2341
  • بازدید کلی : 97800
  • کدهای اختصاصی