در هجوم فرهنگی ابتدا یأس بر جامعه مستولی میشود. باید ابتدا از یأس جلوگیری کرد. قویترین عامل در جلوگیری از افسردگی ذکر خداوند متعال است. مداحها هم در این مسئله بار سنگینی را به دوش دارند؛ چراکه آنها ذاکر اهلبیت(ع) و اهلبیت(ع) ذاکر خدایند.
پایگاه صهیونپژوهی خیبر به نقل از پایگاه تاریخ تطبیقی، حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در هشتمین درس خارج دفاع بیولوژیک که روز یکشنبه(07/02/99) به صورت مجازی برگزار شد، بیان داشت: در تهاجم زیستی دشمن سه هدف را دنبال میکند؛ 1- ضربه زدن بر جان و سلامتی، 2 - ضربه زدن بر فرهنگ و روح و روان و 3 - ضربه زدن به اقتصاد و وابستهسازی.
وی بیان داشت: در ضربه جانی، نسل از نظر عدد و توانایی مورد هجوم قرار میدهد. هدف دوم، ضربه فرهنگی و روانی است، یعنی کسانی که توسط این حمله کشته نشدند و بدنشان آسیب ندیده است، روحیه و فرهنگشان آسیب ببیند. هدف سوم اقتصاد است یعنی ناتوانسازی جامعه در اقتصاد و وابسته کردن اقتصاد کشور به دشمن.
حجت الاسلام والمسلمین طائب تصریح کرد: در ضربه اقتصادی دو هدف دنبال میشود؛ 1. ناتوانسازی، وقتی اقتصاد کشوری آسیب ببیند در همه ابعاد ضعیف میشود. اگر کشوری از نظر اقتصادی ناتوان شود نمیتواند ابزار دفاعی تهیه کند، چون ابزار دفاعی خرج دارد. 2. هدف دیگر وابستگی کشور است. دشمن قدرت اقتصادی پیدا میکند و دست کشور زیر ساطور دشمن است.
وی ادامه داد: برای حفاظت از ابدان پزشکان و پرستاران در خط مقدم و احاد جامعه مسئولاند. در بحث فرهنگی در خط مقدم مبارزه فرهنگی علما هستند که در دو بعد ایجاد آرامش روانی و حفظ فرهنگ به میدان میآیند. در این مورد هم همچون هدف پیشین، کسانی که توانایی دارند مورد خطاب هستند. دفاع از آسیب دیدن فرهنگ و روان مردم واجب است.
تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: در این هجوم ابتدا یأس بر جامعه مستولی میشود. باید ابتدا از یأس جلوگیری کرد. قویترین عامل در جلوگیری از افسردگی ذکر خداوند متعال است. مداحها هم در این مسئله بار سنگینی را به دوش دارند؛ چراکه آنها ذاکر اهلبیت(ع) و اهلبیت(ع) ذاکر خدایند.
وی اضافه کرد: در این روزها، مداحها هم مأموریت سنگینی را به دوش دارند. باید علما به مداحها بگویند که آنها حضورشان را در مساجد بیشتر کنند. آخرین گام، بسته شدن مسجد است یعنی وقتی به هیچ وجه نتوانستیم ویروس را از مسجد دور کنیم و مسجد قتلگاه شد، در این صورت مسجد را میبندند.
حجتالاسلام والمسلمین طائب گفت: باید حضور مداحان اهلبیت در مسجد بیشتر باشد، اگر پیشتر مداحها به مسجد میآمدند و بعد از مراسم پاکتی میگرفتند، الان باید بدانند که حضور آنها در مسجد واجب است و باید برنامه اجرا کنند تا رفع افسردگی صورت گیرد یعنی خواندن آنها واجب است. باید آنها در مسجد حضور پیدا کنند. باید مداحان اهلبیت(ع) به مسجد بروند و در آنجا بخوانند و برنامه اجرا کنند.
پیشنهاد مطالعه:
گزارش| مسجد، سنگر مقابله با تهاجم زیستی
استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: در بحث مقابله بیولوژیک مطلقاً مقابله به مثل نداریم. در آنجا مقابله به مثل معنا ندارد؛ چرا که در عملیات زیستی کسی مورد هجوم قرار میگیرد که لزوماً جانی نیست؛ زنها، بچهها و کسانی که در هجوم زیستی دخالتی نداشتند. ما حق داریم جانی را بزنیم ولی حق نداریم مدل جنایتی که او انجام میدهد را انجام بدهیم.
وی ادامه داد: قرآن میفرماید «أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ» یعنی جانِ جانی در برابر جان کسی که کشته شده است یعنی کسی را بکشید که دیگری را کشته است، اما گرفتن جان غیر جانی در تقاص قربانیان خطاست. مجنی علیه هزار نفر هستند، اما جانی یک نفر است. کشتن کسی که جنایتی مرتکب نشده شامل آیه أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ نمیشود.
حجتالاسلام والمسلمین طائب گفت: اگر کشوری بمب اتمیرا علیه دیگری به کار ببرد، اسلام اجازه نمیدهد که کشور قربانی بمب اتمیدرست کند و در شهری از کشور متخاصم بیندازد. این عمل قتلِ غیر جانی در برابر مجنی علیه است.
وی تأکید کرد: باید فعالیتهای اطلاعاتی بالا رود تا بتوانیم ضد آن را بسازیم. در اینجا سه عامل اثرگذار است. 1. نیروی انسانی که قله آن علما و نویسندگان هستند. 2. عامل محتوا، در این هجوم تلاش داریم که حفظ محتوا کنیم. مهم این است که بفهمیم هجوم کدام بُعد فرهنگ را هدف قرار داده است، و محتوایی را منطبق با نیاز جامعه تولید کنیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: تشخیص محتوا بسیار مهم است و این مسئولیت به عهده علمای اسلام بوده، چون رصد تخریب فرهنگی به عهده علماست. باید آنها ببینند تهاجم کدام قسمت از فرهنگ را تخریب میکند و بر طبق آن محتوای فرهنگی مناسب ساخته شود.
لینک کوتاه: http://khbn.ir/8Ezd5